Tiedote 22.01.2019
Julkaisuvapaa heti

Petteri Saarion luontoseikkailu Vedenneito elokuvateattereihin 5. huhtikuuta 2019.

Saimaalla kuvattu Vedenneito on henkeäsalpaavan kaunis elokuva koko perheelle.

Petteri Saarion ohjaama Vedenneito on elämyksellinen koko perheen elokuva, joka tutustuttaa meidät Saimaan luontoon ja eläimiin nuoren tytön silmin. Elokuvan ensi-ilta on 5.4.2019 ja elokuvan juuri ilmestynyt traileri on osoitteessa: https://youtu.be/9CujuT_hxdA

Vedenneito kertoo 13-vuotiaan Emikan ja hänen serkkunsa Antin riemukkaista hetkistä Saimaan saaressa huikaisevan järviluonnon keskellä, kaikkina neljänä vuodenaikana. Yhdessä serkukset menevät koskemattomaan metsään, uivat, kalastavat ja keräävät mustikoita. Talvella he yöpyvät järven jäällä, revontulten alla. Keväällä he kohtaavat maailman harvinaisimman hylkeen, saimaannorpan.

“Vedenneito tarjoaa katsojalleen innostavia samaistumiskohteita ja käsin kosketeltavaa läsnäolon tuntua. Kun Emika ja Antti tekevät luonnossa kaikenlaista jännittävää, haluan luoda katsojalle tunteen, että myös minä voin mennä luontoon ja hakea sieltä elämyksiä”, kertoo Vedenneidon ohjaaja Petteri Saario. “Elokuvalla haluan innostaa ja rohkaista lapsia ja vanhempia menemään ulos ja seikkailemaan luonnossa!”

Elokuvan tuottaja Elina Pohjola Citizen Jane Productions Oy:stä on vaikuttunut sekä päähenkilöistä että luonnon kuvauksesta ja läsnäolosta: ”Olemme saaneet elokuvasta valtavasti innostunutta palautetta lapsilta ja nuorilta jo tekoprosessin aikana. Voinko minäkin oppia kutsumaan lintuja luokseni kuten Emika? Eläimet ja luonto kiinnostavat niin lapsia kuin aikuisiakin”.

Vedenneito sai alkunsa vuonna 2017 osana Suomen elokuvasäätiön, Ylen ja AVEKin rahoittamaa Kids@Docs -hanketta, jossa haettiin uusia dokumentaarisen kerronnan muotoja hyödyntäviä teoksia lapsille ja nuorille. Verkkodokumentti lyhytelokuvineen saavutti lyhyessä ajassa huiman suosion.

Petteri Saario on maamme arvostetuimpia luontokuvaajia ja dokumentaristeja. Saario on ohjannut yli 20 elokuvaa ja hänen töitään on palkittu laajasti sekä kotimaisilla että ulkomaisilla festivaaleilla. Lisäksi Saario on ohjannut lukuisia erittäin suosittuja luontoteemaisia TV-sarjoja.

Tekijät:
Käsikirjoitus ja ohjaus     Petteri Saario
Kuvaus                                 Petteri Saario, Antti Saario
Leikkaus                              Matti Näränen
Äänisuunnittelu               Joonatan Hietanen
Musiikki                               Markku Kanerva
Tuotanto                             Elina Pohjola / Citizen Jane Productions Oy

Lisätietoa:

Tuottaja