Dokumenttielokuva Marzia, ystäväni voitti parhaan dokumentin palkinnon Queens World Film Festivaleilla New Yorkissa

LEHDISTÖTIEDOTE 30.03.2016

Dokumenttielokuva Marzia, ystäväni voitti parhaan dokumentin palkinnon Queens World Film Festivaleilla New Yorkissa

Kirsi Mattilan dokumenttielokuva Marzia, ystäväni voitti parhaan dokumentin palkinnon New Yorkissa.

Queens World Film Festival (QWFF) on tänä vuonna kuudennen kerran järjestettävä elokuvafestivaali, jonka elokuvien kirjo ulottuu dokumenteista animaatioihin. Marzia, ystäväni sai festivaalin myötä myös USA:n ensi-iltansa.

Marzia, ystäväni sai kotimaan ensi-iltansa elokuvateattereissa 7.4.2015 ja kansainvälisen ensi-iltansa Galway Film Festivalilla heinäkuussa 2015, jossa se voitti Human Rights Feature in Association with Amnesty International –palkinnon. Syyskuussa Marzia, ystäväni voitti suosituimman dokumenttielokuvan palkinnon arvostetuilla World Film Festival -elokuvafestivaaleilla Montrealissa. Joulukuussa Marzia, ystäväni sai pääpalkinnon Afghan Film Festivaleilla Tukholmassa kategoriassa Best International Film about Afghanistan.

Marzia, ystäväni kertoo tarinan parikymppisestä Marziasta, joka kaikkien nuorten tavoin unelmoi rakkaudesta, vapaudesta ja mielenkiintoisesta työstä. Hän haaveilee rauhasta ja itsemääräämisoikeudesta elämäänsä. Afganistanissa nämä unelmat ovat vallankumouksellisia. Marzian tarinasta tulee symboli afgaaninaisten kamppailulle laajemminkin: on kyse ihmisen oikeudesta päättää itse omasta elämästään.

Lisätietoa Marzia, ystäväni -elokuvasta täältä.

Tuottaja
Elina.pohjola@pohjolafilmi.fi